In deze WebQuest maken de leerlingen kennis met de Romeinen en de oorspronkelijke bewoners in ons land. De leerlingen verzamelen aan de hand van de bronnen allerlei informatie over dit onderwerp en over de geschiedenis hiervan. De bronnen zijn zo gekozen dat, naast informatie over de Romeinen, ook de relatie met het leven van nu aan bod komen. De context biedt daarbij ook een relatie met de leefwereld van de leerlingen.
In deze WebQuest krijgen de leerlingen de opdracht in tweetallen informatie te verzamelen over de Romeinen in Nederland en over de Bataven. De motivatie is dat er ook een ‘Asterix en de Bataven’ moet komen. De kinderen moeten hiervoor een ‘rapportage’ doen, die de makers van Asterix moet overtuigen. Die rapportage geschiedt voor elk groepsniveau op aangepaste wijze. Groep vijf en zes doen dit in de vorm van een Word-document. Groep zeven maakt een muurkrant. Groep acht maakt een Powerpoint presentatie die zij in de klas presenteren.Begeleiding
Voor al de activiteiten is begeleiding nodig. Het is niet zo dat de kinderen deze activiteit geheel op eigen kracht goed kunnen doen. Er zijn veel handelingen die voor veel kinderen nieuw zullen zijn. De begeleiding zal dan ook vooral toegespitst zijn op ICT-gebied. Daarnaast is het handig de kinderen eventueel aanvullend materiaal aan te bieden.
Titel: Langs de Romeinse grens – de Romeinen in Nederland.
Onderwerp: Vanuit de context – er moet een strip ‘Asterix en de Bataven’ komen - gaan de leerlingen op zoek naar informatie over de Romeinen en Bataven in Nederland.
Schooltype: Maakt niet uit. Wel een klassenmanagement met voldoende tijd voor zelfstandig werken.
Bestemd voor de groepen: 5 t/m 8.
Vakgebied(en): Wereldoriëntatie en taal.
Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: De kinderen kunnen in tweetallen aan de slag.
Tijdsinvestering voor leerlingen groep 5/6:
1,5 lesuur oriëntatie en verzamelen van gegevens
1 lesuur gegevens structureren in een document
1 lesuur verfraaien document, uitprinten en binden tot boekje.
Tijdsinvestering voor leerlingen groep 7:
1,5 lesuur oriëntatie en verzamelen van gegevens
1 lesuur gegevens structureren in een document
2 lesuren printen en opmaken van muurkrant.
Tijdsinvestering voor leerlingen groep 8:
2 lesuren oriëntatie en verzamelen van gegevens
3 lesuren gegevens structureren in een verhaal in combinatie met powerpoint document
1 lesuur verfraaien document, uitprinten en binden tot boekje.
0,5 lesuur presenteren.
Leerdoelen:
Leerdoel 1: Aan het einde van de WebQuest hebben de kinderen een beeld gevormd over de geschiedenis van Egypte en de hedendaagse samenleving in dit land.
Leerdoel 2: De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van de teksten verzorgen door aandacht te besteden aan; leesbaarheid van de spelling, zinsbouw, beeldende elementen en kleur, dit met behulp van de computer.
Leerdoel 3: De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een reisdocument.
Leerdoel 4: De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.
Leerdoel 5: De kinderen leren op een systematische manier samen te werken door gezamenlijk een werkstuk te schrijven over 1 onderwerp waarbij de onderdelen tezamen het werkstuk vormen.
Extra materialen die nodig zijn:
Zorg voor PC met vlotte internetverbinding..
Tekstverwerker en presentatiesoftware
Speakers en printer als extra hardware.
Voor de muurkrant groot vel papier en gereedschap en materialen om prints te verwerken in de opmaak van de muurkrant.
Webkwestiemaker(s):
Auke van der Veer: deveertjes@kpnplanet.nl
Petra de Wit: p.veen-dewit@quicknet.nl
Peter de Nijs: peterdenijs@quicknet.nl
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests,
schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)